Метод «природних наслідків»
Мабуть,
немає гуманнішого, розумнішого й ефективнішого способу покарання, ніж
«природні наслідки». Цей метод рекомендував ще Жан-Жак Руссо, а багато батьків
користуються ним інтуїтивно. Спершу задумаємося над самою метою покарання.
Батьки вдаються до нього, щоб надалі дитина не здійснювала вчинків із небажаними
наслідками. Але чи завжди розуміє це сама дитина? Як допомогти їй відчути
реальну шкоду від її лихого вчинку? Можна, наприклад, почекати з ліквідацією
шкоди, яку заподіяв порушник батьківського спокою. Ваш син укотре загубив м'яч
або зламав велосипед, і справа тут виключно в його безладності. Як учинити?
Просто не поспішайте з покупкою нових речей — хай потиняється у дворі без
діла, попросить чужий велосипед (і зрозуміє, що це вже не те!), переконається,
що без м'яча важче сколотити навколо себе компанію. Це навчить його бути
бережливішим.
Коли слід використовувати метод «природних наслідків»?
По-перше, він годиться
тільки втих випадках, коли наслідки хоч і неприємні, але безпечні. Це без
коментарів.По-друге, наслідки не мають бути дуже віддаленими в часі. Хоча, чим
доросліша дитина, тим більшим може бути цей інтервал. Навряд чи ефективно
чекати, поки кімната малюка ясельного віку повністю візьметься брудом, і тоді
він зрозуміє важливість під гримування порядку. А ось зі старшокласником уже
можна поставити такий «експеримент».
По-третє,
наслідки мають бути очевидними для дитини. Говорити чотирилітці: «Це ти тому
так вередуєш, що дуже багато дивишся телевізор» — немає сенсу. Краще просто
зайняти малюка чимось іншим, щоб він забув про існування телевізора.
І
ще: спостерігаючи, як дитина випробовує на собі «породні наслідки», не
зловтішайтеся й у жодному випадку не підносьте їй цю процедуру як помсту. Якщо
дитина маленька, просто скажіть їй, що вам зараз ніколи зайнятися
«ліквідацією», хай трохи почекає. Старшій поясніть, які наслідки того, що вона
зробила (або, навпаки, не зробила), і чого ви хочете добитися, не кидаючись
відразу їй на допомогу. Але й не будьте дуже занудними, не перестарайтеся в
численних «Ось бачиш!».
І,
звичайно ж, ви маєте бути впевнені, що дитина дійсно була в змозі уникнути цих
наслідків — тільки тоді покарання буде справедливим.
«Давай подумаємо, як це виправити»
Логічне
продовження «методу природних наслідків» — спільний пошук виходу із ситуації.
У деяких випадках зовсім не варто карати дитину, потрібно лише, щоб вона сама
виправила наслідки. Насправді, куди краще, якщо мама доручить малюкові
зібрати розсипане, ніж накричить на нього та візьметься за прибирання сама.
Ваша дитина образила приятеля? Хай сама шукає спосіб помиритися. Не зробила уроки
без поважної причини? Хай тепер думає, як назавтра пояснюватиме це вчительці.
Підкажіть їй, як краще вчинити. Можна сидіти на уроці та тремтіти: викличуть —
не викличуть, а можна, наприклад, підійти до вчительки заздалегідь, пояснити
ситуацію, домовитися, коли завдання буде виконано. Це зажадає від дитини більшої
мужності та, можливо, не завжди принесе бажаний результат. Проте таким чином
вона вчитиметься виправляти власні помилки конструктивним шляхом. А це є
одним з найбільш важливих життєвих умінь!
Бити або не бити?
Що може бути
жахливішим, принизливішим для дитини, ніж фізичне покарання?! ЩоЩоможе бути шкідливішим для її здоров'я — тілесного
й душевного?! Усе згадане, звичайно ж, не підлягає сумніву, якщо мова йде
про довгі ритуальні прочуханки або розлючене побиття. Проте це ще не вся
правда про фізичні покарання. Якщо мати зопалу відважила синові запотиличник
за розбиту вазу, не слід перебільшувати трагізм ситуації. Батьки — теж люди
і можуть вийти із себе, а дитині дійсно потрібно бути більш обережною.
Запевняю вас, таке «насильство» заподіє їй значно менше шкоди, ніж емоційно
холодні покарання на зразок: «Сорок хвилин у кутку. Годинник ти бачиш. Вийдеш
раніше — відстоюватимеш сорок хвилин наново». Педантичні та невблаганні
батьки, не здатні до щонайменшої поблажливості, створюють величезну прірву
в довірчих стосунках
|
із дитиною. «Правильне» виховання
зразково може вишколити дитину, але позбавляє її справжньої батьківської
турботи й теплого ставлення до батьків у відповідь.
«Ну, а
батьки що?» — «Кричали…»
Чи не знайома реакція? Крик як звичний
спосіб з'ясування стосунків із дитиною — це погано або зовсім погано? Звичайно,
в ідеалі не треба кричати на дитину зовсім. Але ідеал цей якийсь нереальний —
важко уявити маму, яка з кам'яним обличчям пропонує дитині припинити молотити
палицею по телевізору. Отже, якісь учинки дітей іноді викликають у нас не найкращі
емоції. Насправді, якщо ви поспішаєте і кілька разів сказали дитині, щоб
одягалася, а вона весь цей час сидить, мрійливо зануривши ногу в одну штанину,
тільки окрик допоможе їй стрепенутися. Запам'ятайте також: не кричить той, хто
байдужий. Так, байдужі до своєї роботи вчителі рідко виходять із себе. Нетямуща
дитина — ну, і Бог із нею. Чом би не бути добреньким, якщо тобі немає діла до
цих дітей і до реального результату. Інша справа, якщо ви кричите на дітей
постійно, і вони перестають розуміти спокійну інтонацію...
Найефективніше покарання —
відсутність покарання
Цей принцип може
бути застосований до підлітків і старшокласників.
Замість того, щоб лаяти чадо за пізній
прихід (а це стовідсотково викличе в нього реакцію відторгнення), просто
скажіть: «Слава Богу, що все гаразд! Якби ти знав, як я хвилювалася! Я була
впевнена, що ти зателефонуєш, якщо затримуватимешся». Зрозумівши, що скандал
йому не загрожує, чадо не «йтиме в оборону» і лише тоді зможе перемкнутися на
переживання батьків. Одна п'ятнадцятирічна дівчина так і сказала мамі: «Тепер,
коли ти на мене не кричиш, мені й справді тебе шкода». Однак не чекайте, що ці
слова обов'язково прозвучать — підлітки схильні приховувати свої емоції. Але в
будь-якому випадку вони вашу спокійну реакцію обов'язково «намотають на вус»
Не треба спектаклів!
Проте, намагаючись викликати в дитини
відчуття провини, у жодному випадку не вдавайтеся до фальші! Ваша істерика й
демонстративний відлік крапель валеріани досягнуть протилежного ефекту. Одна
знайома розповідала мені, як одного разу її, тоді п'ятирічну дівчинку, бабуся
збирала в дитячий садочок. І вона чи то нагрубіянила бабусі, чи то зробила
якусь іншу дурницю, тож бабуся на неї образилася. Уже пора було йти, а бабуся
сіла на стілець, схопившися руками за голову, і заголосила: мовляв, я думала,
у мене онучка хороша, бабусю любить, а вона... Моя знайома розповідає: «Я
точно бачила, що вона прикидається. Я вже стояла одягнена, до цього ми
поспішали; однак тепер мені треба було підійти до неї, заспокоювати, просити
вибачення. Я, хоч і була маленькою, але чудово розуміла, що все це — спектакль.
Я, звичайно, зробила, що від мене чекали, але мені було осоружно». Отже,
запам'ятайте: навіть найменші діти завжди розпізнають лицемірство дорослих.
Один такий епізод може вкарбуватися в пам'ять дитині на все життя.
Будьте передбачуваними
Ніщо так не нервуйте дитину, як
непередбачуваність реакції батьків на її вчинки. Якщо
за одну «двійку» ви її втішали, а за іншу — покарали (при тому, що принципової
різниці в ситуаціях їх отримання не було), третя «двійка» породить у душі
школяра страх невідомості. Повірте, подібне відчуття набагато нестерпніше за страх покарання. Навіть— до суворих батьків
дитина може пристосуватися, знаючи їхні вимоги, а ось від непослідовних порятунку
немає. Тому пам'ятайте: ми маємо моральне право покарати дитину тільки тоді,
коли вона точно знає заздалегідь, що в цій ситуації буде покараною. Якщо ж
кожного разу ми виносимо їй «сто перше останнє китайське попередження», за
яким нічого не слідує, то виконання загрози на сто другий раз буде для неї
повною несподіванкою.
Будьте поблажливими
Незважаючи нате, що коло уявлень про
добре й погане має бути чітко окресленим у свідомості дитини, майбутні
покарання не повинні тиснути своєю невідворотністю. Не будьте в очах дитини
бездушними роботами, умійте інший раз махнути на провину рукою, пробачити
дитину або хоч би пом'якшити покарання. Дайте їй іноді (підкреслюю: тільки
іноді!) можливість умовити себе, дозвольте дитині іншого разу зробити те, що,
у принципі, робити не можна (наприклад, не піти до школи). Такі заходи
аніскільки не нашкодять вихованню. Навпаки, діти зрозуміють: якщо в деяких
випадках ви можете поступитися їм, то в іншому разі, коли ви на чомусь
наполягаєте,— це серйозно. А якщо ви з однаковим завзяттям вимагатимете, щоб
дитина не брала чужого й щоб їла тільки за столом, як їй навчитися відрізняти
головне від другорядного?
І останнє. Пам'ятайте, що найкращі
моменти нашого спілкування з дітьми — просто бути разом, щось майструвати,
готувати, виготовляти, насолоджуючись товариством одне одного, весело
жартуючи. Тоді можна забути про виховання: воно відбуватиметься саме собою!
Немає коментарів:
Дописати коментар