неділя, 6 листопада 2016 р.

Урок з екології 11 клас

Тема. Категорія «забруднення». Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «забруднення»; з видами забруднень та їх впливом на компоненти природи й живі організми; розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища; розвивати логічне мислення, навички аналізу та синтезу інформації; виховувати розуміння відповідальності за наслідки своєї діяльності;  формувати ціннісне ставлення до природи.
Методична підтримка: слайди презентації із зображенням різних видів і джерел забруднення навколишнього середовища, підручники, зошити, пам’ятки «Правила роботи в малих групах», аркуші оцінювання «Мої успіхи на уроці», вислів В. І. Вернадського.
Поняття та терміни: забруднення: природне та антропогенне; види забруднень: механічні, хімічні, фізичні, біологічні; промисловість, енергетика, військова діяльність, транспорт, сільське господарство, комунальні стоки,  
Форми, прийоми та методи: слово вчителя, телеміст, бесіда,  випереджувальні повідомлення учнів, робота в групах, «Дилема», «Екологічний ерудиціон», вправа «Про що йдеться?», складання фантастичної розповіді, «Закінчи фразу», легенда, вірш.
Тип уроку: урок вивчення і первинного закріплення знань.
Міжпредметні зв’язки:
                            Епіграф:
Ми не успадкували Землю в наших батьків –
 ми взяли її в борг у наших дітей
В. І. Вернадський
                                             Хід уроку
І. Організаційний етап.
1. Бесіда.  Створення психологічного настрою.
     Учитель. Доброго дня всім! Шановні одинадцятикласники, я рада вас вітати на уроці. І думаю, що сьогодні завдяки своїй праці ви досягнете бажаного успіху. Я переконана, що ми завжди можемо більше, ніж уявляємо. Щоб проілюструвати це твердження, пропоную виконати вправу.
   Встаньте, будь ласка, і зосередьтеся, поверніть тулуб максимально вправо, не відриваючи ніг від підлоги. Зафіксуйте поглядом крайній об'єкт, який ви можете побачити.
   Поверніться назад,  заплющіть  очі і пригадайте, що ви зафіксували. А тепер поверніться ще раз і ви побачите, що ваш погляд сягнув далі, ніж попередній раз. Так і в житті, ми можемо набагато більше, ніж уявляємо.
     І я впевнена, що і на сьогоднішньому уроці ви досягнете кращих результатів, ніж сподіваєтесь.
     А тему уроку вам підкажуть відповіді до вправи «Про що йдеться?»
1.    Виконаємо вправу «Про що йдеться?»
Його винайшли в Китаї.
Він легко горить.
З нього утворюється багато сміття.
У нас його виробляють із дерева.
На ньому зазвичай малюють і пишуть.       Папір

Його виробляють із піску.
Якщо його нагріти, воно стає тягучим.
Частіше воно прозоре.
Кинуте в лісі, воно може стати джерелом вогню.
З нього виробляють посуд.                            Скло

З неї виготовлено багато іграшок.
Вона буває різнокольоровою.
Речі зроблені з неї мають невелику вагу.
Її не можна викидати, тому що у природі вона не розкладається.
Під час горіння утворює багато чорного диму.       Пластмаса

Цей термін уведено в науковий біг близько ста років тому англійським хіміком А. Смітом.
Їхні згубні наслідки почали проявлятися лише в останні 15 – 20 років.
Негативно впливають на шкіру, волосся.
Утворюються внаслідок поєднання сполук Сульфуру й Нітрогену з водою.
Завдають значної шкоди рослинам, забруднюють річки, грунт.
 Кислотні дощі.
Їх виявлено в південній півкулі над Антарктидою.
Через них, жорстке ультрафіолетове проміння вільно проникає до Землі.
Утворюються внаслідок запуску космічних ракет.
Утворюються внаслідок руйнування озонового шару.
Озонові дірки.
Утворився внаслідок підвищення в атмосфері вмісту вуглекислого газу.
Зумовлений спалюванням великої кількості вугілля, нафти, газу.
Через нього на Землі може настати різке потепління.
До його утворення призводить також масове винищення лісів.
Призводить до підвищення загальної температури на Землі.
Парниковий ефект.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
    Вчитель. Діти, як всі ці речовини та явища впливають на  навколишнє середовище?
(Після відповідей учнів.)
    Вчитель. Так, дійсно вони забруднюють наше довкілля. Тож тема сьогоднішнього уроку: «Категорія «забруднення». Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища». Метою уроку є ознайомлення з поняттям «забруднення», з видами забруднення, з основними антропогенними джерелами забруднення.
Вчитель.    Що ви очікуєте від даного уроку?
  Свої очікування озвучте і  розмістіть «піщинки» на піщаному годиннику в верхній частині.
  На який бал сподіваєтесь? У кожного з  вас на парті лежить аркуш оцінювання «Мої успіхи на уроці», занесіть цей бал до нього.
  А епіграфом нашого уроку будуть слова В. І. Вернадського «Ми не успадкували Землю в наших батьків – ми взяли її в борг у наших дітей»
                                                        Притча
   У Сухомлинського є чудова притча.
    Старий Майстер побудував кам’яний будинок. Став та дивується із сторони. «Завтра в цьому будинку поселяться люди,» - думав із гордістю Майстер.
   А в цей час біля будинку грався семирічний хлопчик. Він скочив на щойно цементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.
-      Навіщо ти зіпсував мою роботу? – з докором запитав Майстер.
   Хлопчик нічого не зміг відповісти.
   Будинок, який збудував Майстер є наша планета Земля. Так само, як і в притчі, так і ми в житті залишаємо після себе сліди, які зіпсували роботу Великого Майстра. Ці сліди є не що інше як екологічні проблеми, що являються незагоєними ранами на нашій планеті.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
    Вчитель. Які ж асоціації у вас викликає слово «забруднення»?
    Вчитель. Отже,  забруднення – це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативного наслідку.
Розгорніть, будь ласка, книжки на сторінці 34 та свої зошити та законспектуйте визначення.
    Вчитель. Розрізняють природні та антропогенні забруднення. Природні виникають внаслідок природних причин:
    × землетруси;
× виверження вулканів;
× повені;
× пожежі;
× торнадо;
× цунамі.
  Антропогенне забруднення – результат людської діяльності.
  Забруднення за масштабами поділяються на такі види:
Y глобальні: озонові дірки, кислотні дощі, забруднення Світового океану, глобальне потепління;
Y регіональні: забруднення окремих частин країни, забруднення басейну річки;
Y локальні: вихлопна труба автомобіля, викид твердих відходів підприємства.
    Вчитель. Діти, домашнім завданням вам було підготувати випереджувальні повідомлення про основні антропогенні джерела забруднення. Вміння аналізувати, шукати потрібний матеріал ще не раз вам пригодиться в наш насичений інформацією час.
1.   Випереджувальні повідомлення.                               
                                           Промисловість
До основних антропогенних факторів розвитку екологічної кризи, в Україні належать передусім великі промислові комплекси — ненажерливі споживачі сировини, енергії, води, повітря, земельних просторів і водночас найпотужніші джерела практично всіх видів забруднень (механічних, хімічних, фізичних, біохімічних). Серед цих об’єктів найнебезпечнішими забруднювачами довкілля є металургійні, хімічні, нафтопереробні й машинобудівні заводи, кар’єри та збагачувальні фабрики, деякі військові підприємства. 
Енергетика
Сильно забруднюють довкілля об’єкти енергетики, передусім ТЕЦ і ГРЕС. Поглинаючи величезну кількість нафтопродуктів, газу й вугілля, вони викидають в атмосферу мільйони кубометрів шкідливих газів, аерозолей і сажі, захаращують сотні гектарів землі шлаками й золою. ГЕС вважаються екологічно найбезпечнішими. Та за період свого існування водосховища перетворилися на накопичувачів відходів і забруднень із прилеглих регіонів. Екологічну небезпеку становлять і АЕС. Не тільки зберігається загроза нових аварій на АЕС, а й додається дуже складна проблема похоронення ядерних відходів.
                                     Військова діяльність
Багато з військових об’єктів становлять реальну й потенційну небезпеку для населення й довкілля, забруднюючи навколишнє природне середовище хімічними речовинами, зокрема сполуками важких металів, підвищуючи радіаційний фон, спричиняючи деградацію природних комплексів.
Транспорт
Транспортна мережа в Україні доволі густа, кількість і актив­ність автотранспорту в містах великі, він завдає дуже відчутної шкоди довкіллю. Основні причини цього — застарілі конструкції двигунів, використовуване паливо (бензин, а не газ чи інші, менш токсичні речовини) та погана організація руху, особливо в містах, на  перехрестях. Залізничний транспорт екологічно чистіший, особ­ливо електричний. Та проблемою стало сильне забруднення залізниць нечистотами, що викидаються з вагонних туалетів. Забруднюється смуга завширшки в кілька метрів обабіч колій.
                                       Сільське господарство
Для наших сільськогосподарських районів найхарактернішим є забруднення природних вод і ґрунтів пестицидами й мінеральними добривами. Щорічні надходження їх на поля України сягає за 90 тис. т і 4,5 млн. т відповідно.
Комунальні стоки
   Дедалі нагальнішою екологічною проблемою міст України особливо великих і курортних, стає очищення різних комунальних відходів — побутових і промислових — та їх переробка. Щорічно у водойми України скидається близько 4 млрд м3 забруднених стоків.
                                   Радіоактивні забруднення
У разі опромінення людей від джерел радіоактивних випромінювань у дозах до 1 Гр підвищується ймовірність розвитку онкологічних захворювань і прояву генетичних дефектів. Ці наслідки значно змінюються в часі від моменту опромінення. Наслідки впливу великих доз опромінення виявляються швидко у формі гострої променевої хвороби, причому, чим вища отримана доза опромінення, тим швидше й гостріше виявляється її згубний ефект.
 Опромінення підрозділяються на зовнішні й внутрішні. Зовнішнє опромінення припускає, що джерело впливу знаходиться поза організмом. Воно пов’язане, в основному з випромінюванням, що має високу проникну здатність. Якщо радіоактивні речовини з їжею чи повітрям потрапляють усередину організму, з'являється джерело внутрішнього опромінення. У разі внутрішнього опромінення на клітини організму впливають радіоактивні частки.
  Радіоактивне опромінення пов’язане зі впливом джерел як природного походження, так і створених людиною. Основна частина одержуваної жителями Землі дози опромінення обумовлена природними джерелами. Середня річна індивідуальна еквівалентна доза від них для землян становить 2 Зв (зиверта). Для жителів України цей показник вищий і дорівнює, за даними Міністерства охорони здоров’я України, 4,46 Зв (зиверта)
Дози опромінення населення  від природних джерел радіації залежать від висоти над рівнем моря, геологічної будови планувально-архітектурних особливостей території. Для жителів гірських місцевостей зростає частка космічного випромінювання отриманій за рік еквівалентній індивідуальній дозі. Так у разі підйому від рівня моря до 2000 м опромінення від космічних променів зростає в кілька разів.
Підвищення дози опромінення може бути викликане використанням під час зведення будинків, доріг чи планування територій матеріалів з високим умістом радіонуклідів.
Небезпечним природним джерелом внутрішнього опромінення людини є газ радон. Радіоактивними властивостями наділені Радон-222 і Радон-220, що є продуктами розпаду Радію-226. Радон (виділяється з гірських порід через ґрунт і накопичується в при­міщеннях перших поверхів будинків, особливо за недостатньої їх вентиляції. Значний внесок у надходження Радону в житлові при­міщення роблять матеріали, з яких вони побудовані, і вода, що над­ходить від шпар. Радон накопичується у ванних кімнатах, особливо під час користування душем.
                                       Забруднення атмосфери
    Останніми роками вчені зафіксували, що атмосфера Землі розігрівається швидше, ніж будь-коли ра­ніше. Це зумовлено діяльністю людини, яка, по-перше, пі­дігріває атмосферу шляхом спалювання великої кількості нафти, газу, вугілля. По-друге, знищення лісів призводить до накопичення в атмосфері великої кількості вуглекислого газу. За останні 120 років вміст його збільшився на 17 % . В земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло в теплиці. Це зумовлює розігрівання атмосфери відомого під назвою парникового ефекту.
Температура на Землі за рахунок парникового ефекту може збільшитись на 1,5-2°С, якщо забруднення атмос­фери зростатиме, то дуже швидко клімат стане теплішим. Глобальне потепління викличе танення льодів Гренландії, Антарктиди, Антарктики, рівень Світового океану підви­щиться на 6-10 метрів, при цьому буде затоплено 20% пло­щі суходолу.      
Крім вуглекислого газу, парниковий ефект спричиня­ють ще й інші гази: метан, оксиди нітрогену, фреони.
Для сповільнення потепління, яке почалось, необхідно, перш за все, зупинити забруднення атмосферного повітря.
За даними ЮНЕСКО, на Землі сьогодні про­мисловістю, енергетикою, транспортом поглинається стіль­ки кисню, скільки вистачило б для життя 45 млрд. людей.
Над Антарктидою виявлено «дірку» в озоновому шарі, де вміст його менший на 40-50%. Ця озонова «дірка» щороку збільшує свою площу. В північній півкулі над Шпіцбергеном також виявлено озонову дірку, а це значить, що ультрафіолетові промені вільно попадають на землю. А це в свою чергу збільшує частоту ракових захворювань і катаракти, пошкоджує сільськогосподарські культури.
Жителі столиці Нової Зеландії — Веллінгтона, які ра­ніше намагались використати кожний погожий день для свого відпочинку, сьогодні побоюються з’являтися на пля­жі. Встановлено, що руйнування озонового шару спричиня­ють деякі хімічні речовини: оксиди нітрогену, хлорофторовуглеводу, а особливо фреони. Фреони широко використовуються в холодильниках, рефрижераторах, як аерозольні розбризкувачі сприяють руйнуванню озонового шару запус­ки балістичних ракет, бо їх двигуни викидають в атмосферу велику кількість нітрогену. Кожен запуск ракети в космос також «пропалює» в озоновому шарі чималу дірку, яка «за­тягується» лише через тривалий час.

   Вчитель. Забруднення в свою чергу поділяються на види, а  на які саме,  ви дізнаєтесь після того, як відповісте на відеозапитання учениць  11 класу Томашгородського НВК – ліцею . Отже, уважно слухаємо і дивимося.
     (Після повідомлення учениць.)
 Вчитель. Забруднення поділяються на такі види:
   Механічні - це забруднення навколишнього середовища механічними відходами без хіміко – фізичних наслідків.
   Хімічні – це зміна хімічних властивостей середовища, що спричиняє негативний вплив на екосистеми й техногенні системи.
    Фізичні це зміна фізичних параметрів навколишнього середовища, що призводять до негативних наслідків.
    Біологічніце проникнення в екосистеми чи техногенні системи живих істот, ворожих певним співтовариствам.
   Вчитель. Закінчивши фрази,  ви дізнаєтесь,  на які підвиди поділяються фізичні забруднення.
        Вправа  «Закінчи фразу»
1.   Можна купувати напої в скляному посуді, який потім…..
2.   Не викидати старі іграшки, а….
3.   Не викидати на сміттєзвалища домашню техніку, а…..
4.   Одяг, який не носите, можна…..
Вчитель. Фізичні забруднення поділяються на підвиди:
-      температурно – енергетичне;
-      світлове;
-      електромагнітне;
-      радіоактивне;
-      шумове.
  Вчитель. Діти, на території Рокитнівщини розміщено багато кам’яно - дробильних заводів, які забруднюють навколишнє середовище. І це дало поштовх на написання екологічного проекту  тема якого: «Визначення гострої летальної токсичності зворотних вод на ПАТ Томашгородський щебеневий завод». А представить його Ірина Стрілець, переможниця ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з екології, учениця 11 класу. Прошу вашої ваги.



V. Закріплення та систематизація знань.
1.   Екологічний ерудиціон «Що ми викидаємо?»
1.   Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становить:
-      пластмаса;
-      скло;
-      метал.
2.   Світовими рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці:
-      Москви;
-      Лондона;
-      Нью – Йорка.
3.   Яка галузь промисловості у Франції є найбільш активною та розвиненою?
-      виробництво парфумів;
-      виробництво автомобілів;
-      переробка сміття.
4.   Викинутий папір мікроорганізми перероблять за такий час:
-      1 – 2 роки;
-      5 – 8 років;
-      20 років.
5.   Склянка, з пластмаси, викинута в лісі, пролежить без змін:
-      10 років;
-      50 років;
-      100 і більше років.
6.   Перше місце за загальним обсягом викидів шкідливих речовин у атмосферу займає:
-      теплонергетика;
-      автотранспорт;
-      нафтопереробка.
   Вчитель. Усе людське життя - це не що інше, як бажання досягти успіху в розв’язанні все нових питань та  проблем. А щоб досягти успіху на уроці, ви повинні скласти фантастичну розповідь про планету майбутнього. Для даного конкурсу дається 12 слів без логічного звязку. Працювати будете в групах, бо в житті дуже важливо мати надійних друзів, які зможуть допомогти, порадити в скрутну хвилину.


 І група
   Вода, велосипед, повітря, яблуко, трава, діти, промисловість, планета, Україна, альтернативні джерела, здоровя, радість.
ІІ група
   Вогонь, посмішка, люди, заводи, дерева, пластмаса, сміття, ліси, грунт, човен, тварини, сонце.

ІІІ група
  Повітря, вона, виноград, століття, річка, вуглекислий газ, температура, автомобіль, лавочка, озоновий шар, калина, захоплення.
ІV група
   Ромашки, він, парасолька, сум, соловейко, місяць, вишня, туман, кислотні дощі, папір, зірки, покоління.
VІ. Рефлексія.
   Вчитель. Продовжіть речення: «Сьогодні на уроці я …»
       А чи справдились ваші очікування? Якщо справдились, то перенесіть «піщинки» з верхньої частини піщаного годинника в нижню. ( Я рада, що ваші сподівання здійснилися, тому всі піщинки з верхньої частини піщаного годинника перемістилися  вниз).
     Здайте мені аркуші оцінювання, я їх доповню своїми балами.
 Вчитель. Хочу розповісти вам вірш Ліни Костенко, який дуже актуальний сьогодні.
Не знаю я, що буде після нас,
В які природа убереться шати.
Єдиний, хто не втомлюється, - час.
А ми живі, нам треба поспішати.
Зробити щось, лишити по собі,
А ми – нічого, пройдемо, як тіні,
Щоб тільки неба очі голубі
Цю землю завжди бачили в цвітінні.
Щоб ці ліси не вимерли , як тур,
Щоб ці слова не вичахли, як руди.
Життя іде  - і все без коректур,
І як напишеш, так уже і буде.
                                              Ліна Костенко
Памятайте!
Земля – не рабиня наша, а мати.
Сонце – не вітчим наш, а рідний батько.
Ліси – наші брати, а річки – сестри.
Дощі, вітри, сніги мусять бути добрими гостями.
   А ми на своїй планеті не тимчасові мешканці, а мудрі господарі. І подякуймо Творцеві за те, що Він дав нам можливість бачити цей дивний світ. Світ, який треба зберегти для інших.
    Тож повернімося серцем до Божої заповіді про любов і хай ніколи не міліє цілюще джерело вашої доброти.
VІІ. Домашнє завдання.
     І – ІІ рівень – опрацювати § 3.
     ІІІ –ІV рівень – вивчити екологічний стан пришкільної території (див. додаток).
  Вчитель.  А на згадку про наш урок хочу подарувати вам патріотичні наліпки. Чистого мирного неба вам, рідної землі під ногами і успіхів у ваших добрих починаннях.
     Дякую вам за урок! (Звучить пісня «Моя країна»)
                                                                                                     
                                                                                            

                                                                                        Додаток
ВИВЧЕННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО СТАНУ
ПРИШКІЛЬНОЇ ТЕРИТОРІЇ
                           ПРАКТИЧНА РОБОТА
Завдання 1
Охарактеризуйте розташування школи в сели­щі. Визначте на якій відстані від виробничих та комунальних підприємств, автостради розташова­на школа.
Завдання 2
Вивчіть рослинність пришкільної території. Підрахуйте кількість дерев, визначте площу ку­щів (по периметру крони). Підрахуйте, яка кіль­кість дерев і яка площа кущів припадає на одного учня нашої школи.
Завдання З
Визначте, на якій відстані від будівлі школи розташовані дерева й кущі. Порівняйте отримані результати з вимогами до озеленення школи.
Завдання 4
Визначте відстань між деревами, що ростуть на території школи.
Завдання 5
Вивчіть ступінь забрудненості повітря в різ­них місцях пришкільної території. Для цього збе­ріть у різних місцях листя рослин та прикладіть до їхньої поверхні клейку прозору плівку. Потім обережно зніміть плівку та прикріпіть її на аркуш білого паперу.
Завдання б
Визначте, яку кількість пилу можуть затри­мувати зелені насадження пришкільної території. Для цього підрахуйте та опишіть видовий склад дерев і кущів. Зробіть висновки про вплив зеле­них насаджень школи на мікроклімат.
Завдання 7
Відомо, що з 1 м2 газонної трави за годину випа­ровується 200 г води, що значно зволожує повітря. Визначте, яку площу займають газони школи.
Завдання 8
Опишіть ділянку пришкільної території, яка сподобалася вам найбільше. Замалюйте чи сфотогра­фуйте її. Малюнок чи фотографію додайте до звіту.
        

2 коментарі:

  1. Ось контактні дані містера Бенджаміна про електронну пошту, lfdsloans@outlook.com. / Або Whatsapp +1 989-394-3740, який допоміг мені отримати кредит у розмірі 90 000,00 євро, щоб запустити свій бізнес, і я дуже вдячний, мені тут було дуже важко, намагаючись зробити шлях, оскільки матері-одинаки не були Легко зі мною, але за допомогою містера Бенджаміна поклав посмішку на моє обличчя, коли я спостерігаю, як мій бізнес зростає і розширюється. Я знаю, що ти можеш здивувати, чому я ставив такі речі тут, але мені справді потрібно висловити свою подяку, тому хто шукає за фінансову допомогу або переживаючи труднощі з тамтешнім бізнесом або хочете запустити бізнес-проект, ви можете переконатись у цьому і мати надію вийти з негараздів. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  2. "Бенджамін Бріел Лі був дуже професійним у всі часи, тримаючи мене в курсі всього, що відбувається. Якщо у мене виникли запитання, він завжди міг відповісти. Це була моя перша покупка будинку, я мало знав про процес кредитування, він дуже легко зрозумів речі, до яких у мене виникли запитання. Мені дуже подобалося працювати з ним ».
    Він займається кредитною службою, яка працює з групою інвесторів, які готові фінансувати будь-який проект або позичити вам будь-яку суму з дуже низькими відсотками. Зв'яжіться з Бенджаміном Бріелем Лі Електронна пошта: Lfdsloans@outlook.com Номер додатка: + 1-989 -394-3740.

    ВідповістиВидалити